|
|
De weersverwachting voor vandaag zag er maar weinig beter uit. Jos Bakermans was naast wedstrijdleider
ook meteoroloog. Hij sprak, ik zal het nooit meer vergeten, van een ‘koude put’ boven Noord-Frankrijk
die voor een grote onstabiliteit in de hoge luchtlagen en voor veel regen zorgde. Nou, die koude put
hebben we dezelfde avond nog in Noord-Frankrijk gevonden, het leek daar wel herfst in juni. Wat in elk
geval goed van pas kwam waren de mooie rode IBM-Euroglide bodywarmers, die we aan alle Euroglide-deelnemers
namens IBM hadden kunnen uitreiken. Maar daarover later meer. Eerst terug naar de Fly-inn en naar de
tactische beslissingen die daar door alle teams moesten worden genomen. Vliegen zat er ook vandaag niet in.
Met een verplaatsing over de weg vanaf Eindhoven, reglementair een mogelijkheid, konden we niet buiten het
slechtweergebied komen. Elk team had weliswaar totaal een rijkrediet van 300 kilometer, maar daarvan mag
nooit meer dan 100 kilometer per keer worden gebruikt. Daarna moet eerst weer een wedstrijdvlucht van
30 kilometer worden gemaakt.
Jos Bakermans besloot direkt vandaag al van de mogelijkheid tot ingrijpen in het reglement gebruik te maken.
De weersverwachting voor onze omgeving was ook voor de komende dagen bar slecht. Bovendien zouden we op
maandag problemen ondervinden met de start van meer dan twintig zweefvliegtuigen vanaf de militaire vliegbasis
Eindhoven.
|
|
|
Zijn ingreep in het reglement bestond uit het volgende. Voor vandaag, maar alleen vandaag, kreeg
elk team een extra krediet van 250 kilometer, dat in een keer te gebruiken was.
Vervolgens werden door alle teams in de Fly-inn de kaarten opengevouwen, 250 kilometer werd afgepast, er werd
naar Frankrijk gebeld, besluiten werden genomen. En vervolgens was binnen een uur tijd de hele zweefvliegkaravaan
op pad, over de weg, richting Noord-Frankrijk. Geschikte zweefvliegvelden op 250 kilometer vanaf Eindhoven
waren bijvoorbeeld Verdun, Soissons, Sedan, of Reims. De teams verdeelden zich op deze wijze over Noord-Frankrijk.
Wij besloten met ons team naar Soissons te rijden en troffen daar, naast het vliegveld, de reeds beschreven
‘koude put’ aan. Het leek werkelijk wel herfst. Alleen een stevige fles whisky en de rode bodywarmers hielden
ons op de been. Op Soissons troffen we in de loop van de avond ook de teams DM (Jac van Stratum met zijn ophalers
Jac-Jac), TT (Reitze van der Linden met zijn ophaler Willem-Jan) en het team WW (Jaap Horsten en Wim Dercksen) aan.
Met hen zouden we de komende drie dagen lief en leed delen, maar dat wisten we toen nog niet. |
go to top
|
|
|