|
|
Door Han Teunissen.
Dit is de tweede Euroglide, opnieuw georganiseerd door de Eindhovense Aeroclub zweefvliegcombinatie.
Ondanks het relatief slechte weer van de allereerste Euroglide in juni 1993 zijn 15 teams bereid om
de uitdaging weer aan te gaan. Dit jaar is de opdracht hetzelfde als in 1993: een Super-retour
Eindhoven-Nogaro, over een afstand van 2000 kilometer. De wedstrijdperiode is met een dag verlengd.
De start vindt plaats van de vliegbasis Eindhoven op vrijdag 24 juni en de finish is op zijn laatst
op zondag 3 juli, negen dagen later. Het reglement is praktisch ongewijzigd gebleven: elk team
beschikt over maximaal 300 kilometer krediet in porties van maximaal 100 kilometer per keer.
Na een verplaatsing over de weg of per vliegtuigsleep moet eerst weer een wedstrijdvlucht van
tenminste 30 kilometer worden gemaakt (50 kilometer voor motorzwevers). De controle vindt plaats
per barograaf en met behulp van start- en landingsverklaringen onderweg.
|
|
|
Er wordt in twee klassen
gevlogen, met handicap kleiner dan 112 en met handicap van 112 of hoger. Motorzwevers zijn
geïntegreerd in deze twee zweefvliegtuigklassen, met aanvullende regels in het reglement.
De eerste Euroglide, vorig jaar, was een werkelijk groot avontuur voor alle deelnemers.
De Euroglide voegt een extra dimensie toe aan het overlandvliegen en wedstrijdvliegen. Diegenen
die er aan geroken hebben zien het als de ultieme vorm van zweefvliegen, met name de combinatie
van wedstrijd, toertocht, het avontuur, de uitdaging en de onderling vriendschappelijke omgang
met andere teams onderweg. We kunnen daarom op de verplichte avondbriefing op donderdag 23 juni
een aantal deelnemers van het vorige jaar begroeten, naast een aantal nieuwe teams. De briefing
verloopt in een gezellige en ontspannen sfeer. Alle teamleden krijgen een Euroglide T-shirt met
bijpassende pet, wat erg in de smaak valt. We hebben er allemaal reuze veel zin in. De meteoverwachting
is goed. Wat zal deze Euroglide ons allemaal gaan brengen.???
|
|
|