|
|
Via Sedan vliegen we richting Chalons en krijgen niks beter dan een meter,
daar nemen wij dus geen genoegen mee en blijven door krabbelen. Dit resulteert uiteindelijk
in het laagste punt van onze vlucht, waar we dankbaar gebruik maken van de techniek wind,
dorpje, zonnestand. Op 500 mtr hoogte vliegen we een bel van 3 m/s aan die ons in 7 minuten
naar 1800 mtr brengt.
Chalons glijdt onder ons door na een steek van 30 km waarbij we maar 300 mtr verliezen. Net
na Chalon komen we voor het eerst, visueel, een kist van de EG tegen, de MCC. Ze blijken niet
op de "hallo"-frequentie te zitten en kunnen dus niet overleggen wat we gaan doen.
We maken nu ons eindplan op en besluiten om in elk geval tot Troyes te komen. Uit gesprekken
met ervaren Eggers hadden wij vernomen dat het soms erg moelijk was om een sleepkist te regelen
voor de start de volgende dag. En een ding wist ik zeker, was dat we op Troyes een sleep konden
krijgen. Het gebied was mij inmiddels zeer bekend geworden weer daar wij in deze omgeving veel
op kampen waren geweest, waaronder Romilly, vanwaar wij dikwijls gingen tanken op Troyes.
Om half 7 glijdt Troyes onder ons door. We zitten hier op 900 mtr MSL, de cu zijn bijna
verdwenen en bereiden ons voor om te gaan landen. We hebben nog een beetje hoogte en krijgen
contact met Poortje, die vandaag aan het ophalen is. Hij geeft per GSM door wat onze plannen
zijn aan Jeroen en John.
Met het beetje hoogte dat we nog hebben besluit ik de heuvels ten
westen van Troyes te proberen. We hebben immers nog zat tijd alvorens de rest van het team
bij ons is. Met de lage zon op die heuvels en de wind die inmiddels uit de noord hoek komt
kan dit best wel eens wat opleveren (Tnx Harry, voor de les ooit eens).
|
|
|
Nog binnen glijbereik van Troyes vinden we op 400 mtr GND een belletje van 0,3 m/s, na wat
verleggen wordt dit 0,8.
We hebben geen haast en snuffelen nog een beetje meer de helling af,
een beetje verder weer een 1,3 en nog verder een 1 m/s bel die ons uiteindelijk op 1500 mtr brengt.
Plannen zijn er om gewijzigd te worden en dus besluiten we om het eindveld St Florentin te maken,
30 km uit op 1500 mtr, moet lukken. Na 4 km glijden vliegen we een 1,3 in die ons uiteindelijk
naar bijna 1800 mtr brengt. Change of plans, again.
Inmiddels gebruiken we alle opties van de
LX5000, airport, turnpoint en taskmenu. St. Flo: 25 km, Joigny: 45 km, Auxere: 50 km, we kunnen
ze allemaal halen en na een steek van 30 km vliegen we weer een bel in van 1,4 m/s die ons naar
bijna 1600 mtr brengt. We horen nu de Y7, Edo, de QNH opvragen van Montargis. Montargis ligt
op 70 km van ons vandaan, daar hebben we te weinig hoogte voor. Eerst maar eens langs Joigny,
dan kijken we wel verder.
We passeren Joigny op 1300 mtr, ik heb 1400 mtr nodig, 55 km uit.
2 belletjes van 0,7 m/s, net na Joigny, geven mij net een paar 100 mtr extra hoogte voor de
laatste steek. Na een steek van 54 km komen we op precies 200 mtr GND boven Montargis aan.
Er staan 7 kisten aan de grond en wij blijken de laatste te zijn die daar land, het is precies 8 uur.
Toch grappig dat je er zo nog 100 km uit kan persen als je het eigenlijk niet meer verwacht.
We hebben vandaag 6 uur en 22 minuten gevlogen en een afstand van 560 km afgelegd.
We hebben rustig gevlogen en zijn laat gestart. Dit was toch wel een erg mooie dag, ondanks de
slechte en late start.
|
|
|