|
|
De dag begint met het traditionele Euroglide ontbijt van Heinz, dat bij iedereen goed in de smaak valt.
Het weer ziet er zeer veelbelovend uit, dus we ervaren een lichte haast. We krijgen nog de
ochtendbriefing om tien uur met de laatste update van de meteoinformatie en de belangrijke beslissing
of het parcours linksom of rechtsom zal worden gevlogen.
Iedereen voelt aan dat er niet te veel tijd
moet worden verknoeid. Een TV-ploeg van Omroep Brabant is bij de briefing aanwezig om opnamen te maken.
Na de briefing snel naar de strip om te monteren en de vlucht voor te bereiden.
In ons team doen vandaag Han en Ton de aftrap. Na de start om ongeveer een uur gaat het direkt erg goed.
De wolkenbasis zit al boven de 1400 meter, de bellen zijn goed en alle mooie wolken doen het ook. Vlak voor de Maas
vliegen we ineens samen met de EH, de DuoDiscus van Eindhoven en met 618, de LS-8 met Phil King aan de knuppel.
Iets later boven de Eifel komen we nog diverse andere Eurogliders tegen, maar iedereen kiest een beetje zijn
eigen pad. Na het ronden van het keerpunt Dahlemer Binz blijven we net noord van Luxemburg in verband met
luchtruimbeperkingen in de hoogte. De wolkenbasis is hier gestegen tot 1900 meter.
|
|
|
Voordat we Belgie binnenvliegen
roepen we netjes Brussels Info op met het verzoek om Belgie op of onder 2000 meter te mogen doorvliegen.
Maar helaas, het antwoord is negatief en we moeten ons houden aan een vliegplafond van 4500 ft ofwel zo’n
1350 meter.
Bij een gemiddeld grondniveau van circa 600 meter geeft dat maar weinig werkhoogte. We moeten
wat voorzichtiger aan gaan doen en proberen zo dicht mogelijk bij de 1350 meter te blijven. Eenmaal in
Frankrijk zijn de hoogtebeperkingen verleden tijd en kunnen we weer doorklimmen naar de wolkenbasis die
inmiddels op 2000 meter ligt.
Ons pad is globaal via Sedan, via Chalons en verder richting Troyes.
Na Troyes
krijgen we vrij snel St. Florentin in glijbereik. We komen echter niet hoog aan bij St. Flo, zo’n 500 meter
boven veldniveau en we willen hiermee niet verder steken. Uiteindelijk landen we op St. Florentin, waarmee we
op dat moment tevreden zijn.
Het was een fantastische vliegdag: Eindhoven-Dahlemer Binz-St. Florentin, 477 km,
via het eerste keerpunt in de Eifel. De beslissing om te landen op St. Florentin om circa kwart over zeven in
de avond was een tactische. Na St. Florentin zijn op koers geen geschikte vliegvelden meer. Auxerre, op 30 kilometer
zuidelijker, heeft geen startcapaciteit voor morgen, weten we uit eerdere ervaringen. We willen ook niet direkt op de
eerste dag buiten staan, terwijl de ophaalploeg nog ver onderweg is. Achteraf blijkt het echter nog tot na achten
thermisch te zijn gebleven.
Achteraf ook hadden we beter meer westelijk op koers kunnen blijven en hadden we dan
mogelijk Montargis, St. Denis de l’Hotel of zelfs het keerpunt Romorantin nog vliegend kunnen halen.
|
go to top
|
|
|