|
|
Haast,haast,haast......het is prachtig weer al om 09.00 en we zijn, na het
uitstekende ontbijt en het boodschappen doen, slechts 15 minuten te laat op
de briefing.
Gelukkig heeft de DG een hoge handicap en starten we daardoor als één van de
laatsten hetgeen ons wat tijd geeft om e.e.a. te prepareren voor de tocht
der tochten.
Het weer ziet er werkelijk magnifiek uit en éénmaal boven
blijkt dat helemaal te kloppen met een basis op 1400 mtr en 2/3 mtr. stijgen
in de eerste bel om 13.30 .
Oeps, klein foutje, mijn motor liep nog(ter controle) toen ik door de 600
mtr. geheven werd en werd pas gedoofd op 800 mtr., dus de kleppen eruit en
naast de bel zakken tot 580 mtr. en dan weer naar boven anders ben ik al
20km van mijn krediet kwijt voordat ik begin; het maakt allemaal weinig uit
vandaag en ik zit zo weer aan de basis waar ik de vlak na mij gestarte
MA(Jaques Kolpa) tegenkom en we samen op pad gaan(Naar later zal blijken tot
1900 km verder).
Nu moet ik dat samenvliegen bij een Euroglide wel even uitleggen, (bijna)
alle liefhebbers van een Euroglide zitten er niet zo mee en vinden het zelfs
prettig en ontspannen om alleen te vliegen, je geeft elkaar via de radio af
en toe wat info en ziet elkaar eigenlijk zelden van dichtbij.
Het is inderdaad goed weer en de overontwikkeling bij het betreden van de
Eiffel ontwijk ik door al voor Geilenkirchen tot 1700 mtr. te klimmen
waardoor ik kan doorglijden tot het goede weer boven de Eiffel. Het omronden
van Dahlemer Binz om 14.30 is een eitje, er zit zelfs in de beercan een bel
van ruim 3 mtr die je dus niet kunt missen. Nog "slechts" 468 km naar
Romorantin?!?!
Hierna is het overvliegen van de altijd lastige Ardennen een feestje met 2/8
CU op ?? mtr.
De MA zie ik af en toe wel en dan weer niet terwijl de NL(Daan Paré) zo'n 35
km achter ons verwoede maar vergeefse pogingen doet om in te lopen, het weer
is gewoon te goed hiervoor.
|
|
|
Bij Chalons droogt de bewolking iets uit en wordt het minder dan 1/8 CU maar
met een basis van 2000 mtr. geeft dat snelheid. Nog verder in Frankrijk
scheiden de wegen van MA en MD, Jaques gaat op koers het blauw in en ik volg
een rijtje cumuli ca. 20 gr. west van koers.
Haast heb ik al niet meer, het is al na 19.00 uur, en na de C4 twee bellen
aangewezen te hebben ontmoet ik hier de D2(ik denk nog: wat moet Rien
Bastiaanse nu hier?) maar D2 en MD handhaven radiostilte en draaien een paar
belletjes samen waarna de wegen zich weer scheiden. Wanneer ik éénmaal
geland ben op Romorantin ontdek ik na een half uurtje, als hij uit de
cockpit klimt, dat Joeri Bierings de D2 bemant. Rien heeft de D 2 aan
Eindhoven verkocht.
Goed, inmiddels vliegen we nog en inderdaad bereik ik het glijpad naar
Romorantin op 80km uit en geniet van de laatste 45 min. van deze prachtige
vlucht. Het is overigens nog licht thermisch, en ik kom dus veel te hoog
aan, maar het is al bij achten en eigenlijk is dit wel een mooi eind. Ik
trek dan ook op 900 mtr. de kleppen eruit voor de landing.
De MA is er net, de SM is doorgevlogen, de VW en PM komen landen alsmede de
NL, XX, EH, C4 en de YA. Sommigen laten de ophaalploeg niet verder rijden
dan Troyes, zeker nadat we twee auto's aangeboden krijgen voor transport van
de Rotterdammers, die daar een soort kampje houden.
Leo heb ik al gebeld dat hij maar moet gaan eten, wat hij ogenblikkelijk
doet, en om 23.30 arriveert hij bij het hotel, waar de vliegers hadden
zitten eten. Hij ziet er eigenlijk wel fris uit voor 740 km rijden en we
genieten dan ook na op het veld met de nodige koffie.
Een echt nachtje meuren gaat er in als koek.
|
go to top
|
|
|